Deze pagina afdrukken
maandag, 15 januari 2018 04:55

Huid en voeding

Geschreven door
Hallo allemaal!


Inmiddels ben ik (Angelique) begonnen met de opleiding Voeding en Huid. Uiteraard wil ik mijn kennis met jullie delen, het is vandaag mijn beurt om een blog voor jullie te schrijven! Deze blog had nog veeeeel langer kunnen zijn, maar ik wil jullie niet onderdompelen in de vele informatie ;-)


Tegenwoordig hoor je het overal; ''Je huid weerspiegelt je gezondheid!''


Je huid is je allergrootste orgaan. Essentiële organen, zoals je nieren en leveren staan als eerste in rij wanneer je belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. Wil je effect zien aan je huid van jouw gezonde voeding? Dan zal je er veel van binnen moeten krijgen!


Antioxidanten

Vrije radicalen veroorzaken huidveroudering en beschadigen je DNA. De aanmaak van vrije radicalen wordt gestimuleerd door medicijngebruik, roken en teveel zonlicht. Ook door een slecht eetpatroon! Vrije radicalen kunnen aangepakt worden door producten en door de juiste voedingsstoffen, namelijk: antioxidanten. Antioxidanten pakken de vrije radicalen aan en gaan daarmee huidveroudering en DNA schade tegen.

Antioxidanten zijn vitamine C, E, A, bètacaroteen dat in je lichaam wordt omgezet naar vitamine A, seleen, zink en bioactieve stoffen zoals chlorofyl en flavonoïden.


Waar vind ik antioxidanten in? 
·       In groenten en fruit met veel kleur, o.a;
·       Spinazie
·       Boerenkool
·       Broccoli
·       Bosbessen
·       Frambozen
·       Aardbeien
·       Bramen 
·       Gele paprika’s
·       Bosbessen 


Eiwitten 

Cellen bestaan voor een groot deel uit eiwitten (ook nagels en haren).  Omdat cellen continue vernieuwen heeft je lichaam voldoende eiwitten nodig zodat dit proces zich voort kan zetten. Eiwitten zijn opgebouwd uit essentiële en niet-essentiële aminozuren. De niet-essentiële aminozuren kan je lichaam zelf aanmaken, daar heeft je lichaam de essentiële aminozuren voor nodig en dat wordt uit je voeding gehaald. Kijk wel uit met eiwitten! Teveel eiwitten leidt tot aanmaak van EGF, een groeihormoon. Dit versnelt huidveroudering en veroorzaakt acne! 


Waar vind ik onder andere eiwitten in? 
·       Vlees
·       Zuivel
·       Vis
·       Peulvruchten
·       Noten
·       Broccoli


Groene thee

Veel mensen zijn al bekend met groene thee en weten dat deze thee veel antioxidanten bevat. Maar.....Groene thee doet nog meer! Het bevat een stof dat ontstekingen onderdrukt. Ook bevat het EGCG, dit voorkomt elastine afbraak in de huid. Elastine (eiwit) zorgt ervoor dat de huid elastisch blijft, als dit wordt afgebroken zorgt het juist voor huidverslapping....!


Zo, voor nu even genoeg informatie ;-). Zoals hierboven al gezegd zal ik jullie niet onderdompelen in alle informatie; binnenkort klim ik weer in de pen om nog meer te vertellen over huid en voeding.



Veel liefs, Angelique
apples



Lindsay

Huidtherapeut
Geregistreerd in het Kwaliteitsregister Paramedici (KP), aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten (NVH) en Wet Beroepen Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG, artikel 34)

Nieuwste van Lindsay